הפרעת קשב וריכוז, או באנגלית ADHD – Attention Deficit Hyperactivity Disorder לרוב תופיע כבר בגיל הילדות ויכולה לכלול קווי התנהגות משמעותיים של היפראקטיביות, אימפולסיבית עם וללא קשיים בשימור הקשב ומוסחות. על הסימפטומים להיות משמעותיים בלפחות שני מישורים – לדוגמא בביה״ס (ולפעמים כבר בגן) וגם בבית.
חשוב לזכור שהמילה הראשונה היא ״הפרעה״, מכיוון שלהרבה ילדים יש קווי התנהגות שיכולים להיות מיוחסים להפרעת קשב, אך הלכה למעשה הם מתפקדים בצורה טובה במסגרת הלימודית, מבחינה חברתית והתנהגותית.
מכיוון שקשיים בלימודים הם נפוצים, חשוב לבצע היכרות מקיפה עם הילד, תוך התייחסות לתפקודו במסגרת הלימודית וגם בשעות אחה״צ עם חברים ובחיק המשפחה.
אבחון בשאלת הפרעת קשב וריכוז במרפאה של ד״ר ארמרניק נעשה בשני מפגשים.
במפגש הראשון מתקיימת שיחה רק עם ההורים. נשוחח על הרקע הרפואי והרקע המשפחתי, נדון בחוזקות של הילד/ה ובנקודות בהם קיים קושי. נעבור על דו״ח ספציפי שיועבר למילוי ע״י המסגרת החינוכית ועל אבחונים קודמים במידה ובוצעו. נעבור על כל הקריטריונים להפרעת קשב וריכוז לפי ספר האבחנות של האיגוד האמריקאי לפסיכיאטריה, ה D.S.M-V.
בשיחה זאת ד״ר ארמרניק מסביר להורים מה זאת הפרעת קשב, ובאיזה מקרים יש מקום לשקול טיפול תרופתי. לפי הצורך נעבור גם על עקרונות הטיפולֿ, היתרונות, החסרונות ותופעות הלוואי האפשריות. המטרה היא שההורים יקבלו כמה שיותר אינפורמציה ויהיה מקום לדיון ולהזמת חששות לגבי טיפולים אלה. עצם קיום השיחה רק עם ההורים, מאפשר דיון חופשי ופתוח.
ניתן לקיים את המפגש הראשון פנים אל פנים במרפאה, או בשיחת זום / שיחת טלפון וזאת לפי בחירת ההורים.
המפגש השני מתבצע בצורה פרונטלית במרפאה, הפעם ההתמקדות היא בילד/ה. המפגש כולל שיחה עם הילד/ה ואחריה מבדק לגבי יכולות קשב ובהמשך בדיקה גופנית נוירולוגית.
בסוף המפגש השני, תינתן חוות הדעת וההמלצות.
במידה ויוחלט על טיפול תרופתי, הליווי בחודשים הראשונים, יכול להיעשות באמצעות המייל ושיחות טלפון/ זום לפי הצורך, וזאת ללא עלות נוספת.
לפי הצורך יתבצעו מעקבים בהמשך פנים אל פנים במרפאה בהמשך בצורה מסודרת, כולל התייחסות לדוחות מביה״ס.
כאבי ראש מהווים את אחת מהתלונות הנפוצות שמגיעות לייעוץ אצל נוירולוג הילדים.
שכיחות כאבי הראש עולה עם הגיל. התלונות יכולות להוביל לפגיעה באיכות החיים של הילד ושל משפחתו, ולהוביל גם להחסרת ימי לימודים וחוגים. כמובן שבהרבה מהמקרים כאבי הראש יכולים להעלות חשש שמא מדובר בגורמים מסוכנים כגון גידולי מח או בעיות מבניות אחרות.
ההתייחסות לכאבי ראש דורשת ניסיון בכדי להבדיל בין כאבי ראש ראשוניים (לדוגמא מיגרנות) שיכולים לפגוע באיכות החיים, אך לרוב אינם מבטאים סכנה, לבין כאבי ראש שניוניים הנובעים מסיבה אחרת.
השלבים הראשוניים בהערכה כוללים לקיחת היסטוריה רפואית מדוקדקת ובדיקה נוירולוגית. בחלק מהמקרים הנוירולוג יבחר להמליץ על בדיקות נוספות, כגון הערכה ע״י רופא/ת עיניים ילדים או הדמיה מוחית.
טיקים הינם תופעה שכיחה שיכולה להופיע גם בגיל הילדות. מדובר בתנועות בלתי רצוניות, לרוב קצרות שיכולות לבוא לידי ביטוי כתנועה מוטורית (לדוגמא מצמוצים, משיכת אף או תנועה של הצוואר) ובחלק מהמקרים מדובר בהשמעת קולות.
הילד יכול להיות מודע או להרגיש מעין צורך לבצע את התנועה/ השמעת הקול. בחלק מהמקרים ניתן לדחות במעט את התנועה אך לא לבטלה.
המופע הקלאסי לאורך זמן הינו מופע שנקרא Wax & Wane משמע להופיע ולהעלם לפרקי זמן שונים.
חשוב להבדיל בין טיקים שהם לרוב מבטאים תופעה שפירה לבין סיבות אחרות להופעת התנועות.
אצל כ 10% מהאוכלוסייה יכול להופיע פרכוס לפחות פעם אחת לאורך החיים, אך ל 1% מהאוכלוסייה תהיה אפילפסיה.
אפילפסיה הינה מצב בו יש נטייה לפרכוסים חוזרים לאורך החיים (לעומת מספר פרכוסים באותה מחלה/ אירוע (לדוגמא כחלק ממחלת חום, דלקת קרום המח או לאחר חבלת ראש).
פרכוסים יכולים להופיע במספר צורות, לדוגמא אובדן הכרה מלא, לעיתים יכול להיות גם מלווה בהמשך בתנועות מתיחה ואז רעד של הגפיים. אצל חלק הפרכוס יתבטא כאירוע בהייה ללא תגובה, לפעמים מלווה בתנועות אוטומטיות. אירועים אלה יכולים להופיע מספר רב של פעמים ביום. דוגמאות נוספות לפרכוסים הן התעוררות לפנות בוקר או מעט אחר ההרדמות כאשר הילד בהכרה ואינו מצליח לדבר.
ישנם גם מצבים בהם ישנה פעילות חשמלית לא תקינה של המח, בעיקר בזמן שינה. פעילות לא תקינה זאת, למרות שאינה נצפית לעין, עלולה להוביל להתדרדרות ביכולות קוגניטיביות/ לימודיות.
התפקיד של הנוירולוג/ית במקרים אלה הוא לבדוק האם מדובר בפרכוס או לא. האם המופע הקליני מתאים לאפילפסיה, ובמידה וכן האם זה מתאים לסינדרום מסוים. כחלק מההערכה לרוב תבוצע בדיקת EEG שהינה בדיקה לא פולשנית של גלי המח (יכול להזכיר את בדיקת הא.ק.ג שעושים כאשר עולה שאלה לגבי פעילות חשמלית לא תקינה של הלב.
במידה ואכן מדובר בפרכוסים, לעיתים הילד ישלח להדמיה מוחית של המח, לרוב mri, ולעיתים יומלץ גם על בירור גנטי.
בחלק מהמקרים יומלץ על טיפול תרופתי אנטי-אפילפטי וכמובן המשך מעקב.
אבחון התפתחותי נעשה בשני מפגשים, במפגש הראשון מבוצעת שיחת הורים ומפגש השני התרשמות קלינית מהילד.
אבחון התפתחותי דורש בחלק מהמקרים שילוב עם בעלי מקצוע אחרים מהתחום, כגון פסיכולוג/ית, קלינאי/ת תקשורת, מרפא/ה בעיסוק או פיזיותראפיסט/ית- זה נעשה באופן חיצוני.
בכל מקרה של שאלה התפתחותית יש לפנות בשאלה ספציפית באמצעות המייל או הוואטסאפ.
אבחון בשאלה של הפרעת תקשורת ראשונית על הרצף האוטיסטי עשה בשני מפגשים, במפגש הראשון מבוצעת שיחת הורים ומפגש השני התרשמות קלינית מהילד.
אבחון זה כולל בתוכו הערכה התפתחותית מלאה ודורש בחלק מהמקרים שילוב עם בעלי מקצוע אחרים מהתחום, כגון פסיכולוג/ית, קלינאי/ת תקשורת, מרפא/ה בעיסוק או פיזיותראפיסט/ית- זה נעשה באופן חיצוני.
חשוב לזכור שמתן אבחנה של אוטיזם, דורש גם הערכה נפרדת ע״י פסיכולוג/ית ילדים.
בכל מקרה של שאלה של אבחנה על הרצף האוטיסטי יש לפנות בשאלה ספציפית באמצעות המייל או הוואטסאפ.
ד”ר ארמרניק לא מבצע אבחוני אוטיזם מעבר לגיל הגן.
ד”ר ארמרניק בעל ניסיון רב באבחון וטיפול במגוון של בעיות מאבחן ומטפל במגוון שאלות הקשורות לנוירולוגית ילדים והתפתחות הילד.
058-6200725
סוקולוב 34, בניין השופינג (קומה 3) רמת השרון
מומלץ לקבוע דרך האתר, חשוב מאד להשאיר במערכת שם מלא של הילד, תאריך לידה טלפון של ההורה וכתובת מייל של אחד מההורים.